Dlaczego warto inwestować w rozwój umiejętności miękkich z wykorzystaniem Extended DISC®?

Współczesny biznes w coraz mniejszym stopniu opiera się na kompetencjach twardych. Choć te nadal są istotne, to organizacje częściej zwracają uwagę na umiejętności miękkie u swoich pracowników. Rodzi to także pytania o rozwój tego typu kompetencji, w którym może pomóc Extended DISC®. Czym jest to narzędzie? Dlaczego jest tak skuteczne w kontekście umiejętności miękkich?

Czym są umiejętności miękkie? Jak je mierzyć?

Przez umiejętności miękkie rozumie się między innymi takie kompetencje jak przywództwo, komunikacja, rozwiązywanie problemów, umiejętności sprzedażowe, organizacja czasu, praca pod presją. Inaczej mówiąc, są to zdolności trudne do zmierzenia, ale jednocześnie niezwykle istotne w środowisku pracy, gdyż wpływają m.in. na jakość współpracy, zarządzania, efektywność czy na poziom sprzedaży, obsługi klienta i tym podobne.

Obecnie same kompetencje techniczne to w niektórych wypadkach za mało, aby odnieść sukces, chociaż są one zdecydowanie prostsze do rozpoznania, zweryfikowania czy rozwijania. Nie oznacza to jednak, że firmy nie mogą mierzyć kompetencji miękkich. Aby to skutecznie uczynić, powinny sięgnąć po Extended DISC®. To narzędzie biznesowe, którego podstawą są cztery style zachowań: D (Dominujący), I (Towarzyski), S (Wspierający) i C (Dokładny). Co istotne, Extended DISC® pozwala lepiej zrozumieć styl zachowania, który wpisuje się w kompetencje miękkie.

Inwestycja w umiejętności miękkie a Extended DISC®

Extended DISC® bada zachowania pracownika w kontekście czterech kategorii: percepcja, intuicja, myślenie, uczucia. Co bardzo ważne, nie należy go traktować jako testu psychologicznego, poza tym narzędzie nie weryfikuje wiedzy branżowej pracownika.

Jak przebiega badanie? Wystarczy, że respondent odpowie na kilkadziesiąt pytań w kwestionariuszu on-line. Wypełnienie trwa kilka-kilkanaście minut. Rezultatem badania DISC jest raport, który jest analizą odpowiedzi w kontekście wspomnianych czterech podstawowych stylów zachowań D, I, S i C. Wynikiem jest natomiast kombinacja dwóch bądź trzech z czterech wspomnianych stylów. Warto przy tym pamiętać, iż nie ma osoby, która łączy wszystkie style, ponadto niezwykle rzadko spotyka się ludzi, którzy wykazują 100% w jednym stylu. Samo narzędzie można stosować indywidualnie oraz grupowo, co pozwala uzyskać szeroki obraz w dziale czy pojedynczym zespole.

Analiza pochodząca z Extended DISC® mówi więcej na temat talentów, stylu komunikacji, motywacji pracownika oraz tego, jak reaguje w sytuacjach stresowych i co go motywuje. Ponadto badanie pozwala odkryć rolę w zespole (na podstawie stylu zachowania), a także preferowane cechy przełożonego danego pracownika. To bardzo szerokie spektrum informacji daje jeszcze lepsze zrozumienie tego, jakie umiejętności miękkie i predyspozycje posiada pracownik, a także umożliwia wyznaczenie kierunku rozwoju. W ten sposób decyzje o rozpoczęciu szkoleń czy zmianach w dopasowaniu stanowiska do osoby mogą być bardziej przemyślane, a także oparte na obiektywnych danych, których zwyczajowo w kontekście umiejętności miękkich firmy nie są w stanie zdobyć.

Author: Jaszewski

Share This Post On

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *