Przygotowanie do prowadzenia szkoleń jest ważne, aby były one efektywne. O sukcesie decyduje również miejsce i forma przekazywania wiedzy. W tym artykule omówione zostaną kluczowe aspekty prowadzenia szkoleń. Wskazane również zostanie to, jak skutecznie zaangażować uczestników i zadbać o właściwy dobór miejsca.
Przygotowanie do szkolenia
Przygotowanie do szkolenia powinno składać się z kilku etapów. Podstawą jest analiza potrzeb szkoleniowych. Każdy szkoleniowiec powinien więc odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Czy głównym celem ma być przekazanie wiedzy, czy rozwiązanie konkretnego problemu? A może jedno i drugie? Im precyzyjniej odpowie się na te pytania, tym większe szanse na zaspokojenie oczekiwań uczestników. Warto też zastanowić się nad tym, jakiej formy szkolenia oczekują uczestnicy. Dla niektórych grup lepsze będą szkolenia stacjonarne, podczas gdy inne mogą wykazać zainteresowanie wyłącznie szkoleniami online.
Kolejnym ważnym punktem jest definiowanie celów szkolenia, które powinny być jasno określone oraz mierzalne. Przykładowy konkretny cel może brzmieć następująco: „Nauczenie uczestników skutecznych metod sprzedaży”. Dzięki sformułowaniu celów organizator ma większą kontrolę nad przebiegiem wydarzenia. Uczestnicy mogą zaś zrozumieć, czego mogą oczekiwać po jego zakończeniu. Działanie to pozwala też na późniejsze sformułowanie oceny jakości szkolenia. W trakcie samego wydarzenia natomiast warto rozmawiać z uczestnikami i weryfikować stopień realizacji konkretnego celu.
Opracowanie programu szkolenia to ostatni etap przygotowań. Program ten powinien być czytelny, spójny, a przede wszystkim możliwy do zrealizowania. Przygotowując go, warto określić dokładną ilość czasu, jaką poświęci się poszczególnym zagadnieniom. Pozwoli to na uniknięcie pułapki rozwinięcia jednego tematu kosztem zignorowania innych. Istotne jest także uwzględnienie różnorodnych metod nauczania. Dzięki temu możliwe będzie większe zaangażowanie uczestników. Monotonna forma przekazywania informacji może bowiem skutkować znużeniem i rozproszeniem uwagi. To zaś negatywnie wpłynie na efektywność szkolenia oraz zmniejszy zainteresowanie kolejnym.
Każda grupa uczestników jest inna, dlatego zarówno metoda prowadzenia szkolenia, jak i jego program muszą być odpowiednio dostosowane. Jeśli w wydarzeniu uczestniczą głównie osoby początkujące, warto skupić się na podstawach omawianego zagadnienia. Jeżeli jednak jest to szkolenie dla ekspertów, można pokusić się o bardziej szczegółowe analizy i wysublimowane techniki.
Metody angażowania uczestników
Umiejętnie dobrane techniki wzbudzania ciekawości uczestników w dużej mierze przesądzają o sukcesie szkolenia. Jeżeli wiedza jest przekazywana w interesujący sposób, o wiele łatwiej się ją bowiem przyswaja. Poniżej prezentujemy jedne z najskuteczniejszych metod angażowania uczestników, które każdy szkoleniowiec powinien znać:
- Grywalizacja – jest to wprowadzanie elementów gry do programu szkolenia. Mowa tu przede wszystkim o zadaniach zespołowych czy konkursach z nagrodami. Dzięki tej technice nauka staje się bardziej atrakcyjna i motywująca. Zdecydowanie szybciej można także dostrzec jej efekty.
- Studia przypadków – analiza konkretnych problemów związanych z tematyką szkolenia to świetne uzupełnienie wiedzy teoretycznej. Pozwala ona na wykorzystanie w praktyce informacji, które przekazywał szkoleniowiec. Studia przypadków wykazują szczególną efektywność w przypadku szkoleń dla menedżerów i specjalistów.
- Dyskusje grupowe – obejmują dzielenie się swoim doświadczeniem oraz opiniami przez uczestników. Pozwala to zarówno na poszerzanie wiedzy, jak i na wzmacnianie umiejętności interpersonalnych. Dyskusje mogą i często są moderowane przez trenerów. Mogą oni nie tylko kierować rozmową, ale również wprowadzać do niej dodatkowe wątki i informacje.
- Interaktywne ćwiczenia – mogą przybierać formy symulacji, odgrywania ról czy warsztatów. Korzystając z tej metody angażowania grupy, pomaga się uczestnikom w lepszym odbiorze treści szkoleniowych. Takie ćwiczenia dają też możliwość przećwiczenia pewnych umiejętności w kontrolowanych warunkach. Jako przykład można podać chociażby techniki sprzedażowe. W trakcie interaktywnych ćwiczeń zyskuje się też możliwość przetestowania różnych rozwiązań bez ryzyka realnych konsekwencji. Nawet jeżeli jakaś opcja się nie sprawdzi, można wyciągnąć wnioski i przetestować inną. Interaktywne ćwiczenia uświadamiają też uczestnikom szkolenia to, że droga do sukcesu prowadzi często przez porażki.
Wybór odpowiedniego miejsca na szkolenie
Organizacja szkoleń dla firm wymaga doboru odpowiedniej lokalizacji. Powinno być to miejsce komfortowe, umożliwiające skupienie i refleksję. Przykładem mogą być tutaj nowoczesne sale konferencyjne dostępne na stronie hotelsopot.eu/wynajem-sal-konferencyjnych. Przestrzeń ta zaspokaja potrzeby nawet najbardziej wymagających organizatorów. Obiekt umożliwia przygotowanie zarówno szkoleń dla dużej grupy uczestników, jak i tych o kameralnym charakterze. Ponadto sale wyposażono w zaawansowany sprzęt audiowizualny, który obejmuje projektory, bezprzewodowy Internet czy profesjonalny system nagłośnienia. Można liczyć też na odpowiednie oświetlenie, klimatyzację i ergonomiczne krzesła. Wszystko to sprawia, że szkolenie może przebiegać harmonijnie i bez zakłóceń.