Rosnąca świadomość ekologiczna wśród konsumentów sprawia, że ich oczekiwania wobec przedsiębiorców stają się coraz bardziej wygórowane. Chcą, aby i oni przyczyniali się do ochrony planety, szczególnie że mają duży udział w procesach degradacyjnych. Nie ulega wątpliwości, że ekologiczna postawa to także świetne rozwiązanie marketingowe. Jak zatem prowadzić biznes w duchu ekologii? W naszym artykule udzielamy praktycznych wskazówek.
Ogranicz zużycie plastiku
Ograniczanie zużycia plastiku to nowy trend wśród przedsiębiorców, któremu zdecydowanie warto się poddać. Jeśli to tej pory w Twoich sklepach królowały plastikowe reklamówki, zamień je na papierowe torby. Postaw też na woreczki bawełniane, które klienci będą mogli zakupić, a następnie używać wielokrotnie. Jeśli rozdajesz prezenty kontrahentom czy ważniejszym klientom, zadbaj o to, aby były opakowane w torby wykonane z włókien naturalnych. Tego typu propozycje znajdziesz na stronie: https://www.natura.slupsk.pl/. Walka z plastikiem nie może dotyczyć wyłącznie konsumentów, dlatego postaraj się zastępować go ekologicznymi materiałami tam, gdzie to możliwe.
Zamień samochód na rower
Nie wszędzie można dojechać rowerem – szczególnie w przypadku dłuższych tras czy delegacji służbowych. Jeśli jednak wysyłasz pracownika w miejsce nie tak bardzo oddalone od siedziby firmy, zapewnij mu ekologiczny środek transportu. Coraz więcej pracodawców promuje dojazd do pracy rowerem, np. w postaci dodatku do wynagrodzenia, dodatkowej przerwy kawowej czy dofinansowania na zakup roweru. Takie rozwiązania spotykają się z aprobatą, ponieważ nie tylko ograniczają emisję spalin, lecz również pozwalają prowadzić zdrowszy tryb życia.
Zainwestuj w urządzenia energooszczędne
Energooszczędne urządzenia dla przemysłu to nowość, w którą zdecydowanie warto zainwestować. Są nie tylko wydajne, ale też generują znaczne oszczędności, zwłaszcza w przypadku ciągłego trybu pracy. Firmy usługowe czy biura mogą natomiast zainwestować w energooszczędne lodówki i innego typu sprzęty. Wymiana wszystkich jednorazowo najczęściej nie jest możliwa, ale małymi krokami można przybliżyć się do sukcesu. Takie rozwiązanie może sprawić, że w dłuższej perspektywie sporo zaoszczędzimy, a dodatkowo będziemy korzystać ze znacznie bardziej wydajnego sprzętu.
Segregowanie odpadów w firmie
Segregowanie odpadów w domowych warunkach nie jest już niczym nadzwyczajnym, jednak firmy wciąż mają z tym spory problem. Często to pracownicy nie wywiązują się z tego obowiązku, co może wynikać np. z braku wiedzy czy nawet dostępności specjalnych kubłów w ich miejscu pracy. Dlatego warto przeprowadzić krótkie szkolenie, a także ustawić na każdym piętrze kubły do segregacji:
- szkła,
- plastiku i metalu,
- papieru,
- odpadów zmieszanych,
- odpadów bio.
Nawet wprowadzenie tej prostej zmiany sprawi, że ich efekt zmian będą widoczne w krótkim czasie!
Zielone strefy wokół budynków i w budynkach
Doskonałym rozwiązaniem dla przedsiębiorców posiadających własną siedzibę jest stworzenie zielonej strefy. Powinny pojawić się w niej drzewa, trwa czy krzewy, które nie tylko upiększą okolice, ale także będą wyrażać ducha ekologii. Tego typu miejsca to również przestrzeń dla pracowników, którzy w czasie przerwy chcą odetchnąć świeżym powietrzem. Cieszą się popularnością zwłaszcza w ciepłe dni. Dlaczego przedsiębiorcy tak łatwo z nich rezygnują?
Przede wszystkim ze względu na koszty utrzymania. Roślinność wymaga pielęgnacji i podlewania, jednak warto pamiętać, że wydatki z tym związane nie są bardzo wysokie. Drugim, znacznie poważniejszym problemem, jest brak wystarczającej ilości miejsca wokół budynku. W takiej sytuacji można stworzyć zieloną strefę w jego wnętrzu! Oczywiście, nie posadzimy tam drzew, krzaków ani trawy, ale duże donice z roślinami będą równie efektowną ozdobą. Niektórzy pracodawcy tworzą tzw. zielone pokoje, w których pracownicy mogą wyciszyć się i odpocząć w otoczeniu roślin. Tego typu rozwiązanie jest więc dobre nie tylko dla środowiska, ale też dla osób zatrudnionych w firmie. Im więcej zieleni, tym spokojniej i przyjaźniej dla oka.