Wodowanie w Stoczni Gdynia

Kontenerowiec „Amaranta” – najszybszy statek zbudowany w Stoczni Gdynia S.A. oraz „Hual America” – samochodowiec, zostały zwodowane w sobotę w suchym doku gdyńskiej stoczni.

„Amaranta” jest drugim z serii sześciu zakontraktowanych kontenerowców. Jego budowę sfinansował armator niemiecki Schiffahrtsgesellschaft mbH & Cie. – c/o Peter Doehle Schiffahrts – KG z Hamburga. Statek pomieści 4400 kontenerów i ma nośność 57000 DWT.

– To największy kontenerowiec budowany obecnie w stoczniach basenu morza bałtyckiego. Tak dużych jednostek tego typu nie budują pozostałe polskie stocznie – informuje Mirosław Piotrowski, rzecznik Stoczni Gdynia S.A. – Statek ma długość ponad 286 m i szerokość ponad 32 m, co umożliwia pływanie przez Kanał Panamski. Kontenerowiec będzie osiągać dużą prędkość eksploatacyjną (25 węzłów) i jest najszybszym statkiem zbudowanym w całej historii stoczni Gdynia.

Drugi z wodowanych statków to „Hual America” Ro-Ro samochodowiec. Jest czwartym z serii na 10 zakontraktowanych o nośności 21300 DWT. Można nim przewieźć jednorazowo 6000 samochodów osobowych typu europejskiego lub 6600 standardowych samochodów japońskich. Ma 13 pokładów wewnętrznych. Załadunek i wyładunek odbywa się przy pomocy dwóch ramp – skośnej rufowej oraz burtowej. Statek ma długość 199,9 m, szerokość 32 m i będzie osiągał prędkość 20,2 węzła. Będzie też posiadał najnowocześniejszy system nawigacyjny oraz automatyczne sterowanie wszystkich funkcji technicznych i eksploatacyjnych. Spełniać będzie wymogi zgodne z najnowszymi przepisami Międzynarodowej Organizacji Morskiej IMO. Statek finansowany jest przez armatora „Ray car carriers limited” z wyspy Isle of Man na Morzu Irlandzkim – autonomicznej wyspy należącej do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Gwarancji udzieliła Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

Oba statki zostały zaprojektowane w stoczniowym biurze projektowym i zwodowane w 90 procentach gotowości technicznej.

Obecnie w grupie Stoczni Gdynia budowane jest 10 statków – w stoczni gdyńskiej 7, a w stoczni gdańskiej 3. W Gdyni powstają 2 kontenerowce dla armatora niemieckiego, 4 Ro-Ro samochodowce dla armatora izraelskiego oraz 1 statek Ro-Lo dla armatora szwedzkiego. W Gdańsku budowany jest masowiec na zamówienie armatora norweskiego, 2 kontenerowce dla armatora niemieckiego oraz przygotowywane są prefabrykaty dla stoczni gdyńskiej na masowiec wielozadaniowy Ro-Ro samochodowiec. W tym roku grupa stoczni Gdynia przekaże armatorom 7 statków z czego 6 stocznia gdyńska, a jeden stocznia gdańska.

Obecnie z zaliczek armatora z gwarancjami KUKE finansowane są 4 statki, natomiast z zaliczek armatora bez gwarancji – 4 kolejne kontenerowce. W końcowej fazie uzgodnień z Kredyt Bankiem S.A. w Warszawie jest finansowanie na dokończenie rozpoczętej budowy 4 statków na ogólną kwotę 91 mln USD. Zarząd stoczni stara się o finansowanie kolejnych statków. Obecnie Stocznia Gdynia posiada uprawomocnione kontrakty na budowę 38 statków o wartości ponad 1,5 mld USD, tak więc pracy nie powinno zabraknąć.

Źródło: Głos Wybrzeża

Author: Jaszewski

Share This Post On

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *