Z roku na rok przybywa pasażerów w gdyńskim terminalu promowym. W roku 2002 dwa promy Steny Line przewiozły na trasie Gdynia – Karlskrona aż 360 tysięcy pasażerów. Dlatego też Zarząd Morskiego Portu Gdynia dostrzegł pilną potrzebę modernizacji terminalu promowego. Działania rozpoczęto jeszcze w roku 2000, kiedy to przygotowano bazę promową do obsługi co najmniej dwóch promów pasażerskich. Łącznie w latach 2000-2002 wydano na ten cel prawie 9 mln zł.
W roku 2003 Zarząd Morskiego Portu Gdynia podjął decyzję o rozbudowie budynku dworca promowego – de facto powstaje nowy budynek odpraw pasażerów. Tym samym odprawy pasażerów zostaną dostosowane do wymogów Unii Europejskiej. Modernizacja budynku rozpoczęła się w lipcu br. – prace zostaną zakończone do 20 grudnia br. Koszt wykonania wszystkich prac wyniesie 7 mln zł. Przy okazji modernizacji budynku powstanie także specjalny rękaw pasażerski, którym pasażerowie bezpośrednio z sali odpraw będą wchodzić na pokład promu. Zostanie zbudowana również specjalna galeria dla pasażerów. W nowym budynku terminalu promowego powstaną nowe siedziby służb granicznych, Steny Line i agencji celnych.
– Termin zakończenia prac budowlanych w terminalu promowym na pewno zostanie dotrzymany – zapewnia Wojciech Stachurski, menedżer budowy z firmy „Mitex” wykonującej prace modernizacyjno-budowlane terminalu. – Pracujemy na dwie zmiany i skrupulatnie trzymamy się wyznaczone planu. Postęp wszystkich robót jest już znaczny, dlatego też widać już gołym okiem efekt naszej pracy.
– Modernizacja terminalu promowego to obecnie najważniejsza inwestycja gdyńskiego portu – podkreśla Jerzy Wieliński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Przeznaczyliśmy łącznie na ten cel 15 mln zł. Stawiamy na rozwój ruchu promowego i doceniamy jego znaczenie dla przyszłości naszego portu. Cóż, przewidujemy także, iż terminal pasażerski znajdować się będzie w basenie VIII przez najbliższe 8 lat. Już teraz myślimy o nowej lokalizacji terminalu pasażerskiego, który prawdopodobnie powstanie przy nabrzeżu Polskim. Wszystko zależy od rozwoju terminalu kontenerowego, który dzisiaj sąsiaduje z terminalem promowym w basenie VIII.
Źródło: Głos Wybrzeża