Pomorscy parlamentarzyści u Wojewody

Sytuacja w Grupie Stoczni Gdynia, sytuacja w Grupie Lotos oraz stan przygotowań do budowy autostrady A1 były głównymi tematami spotkania wojewody z pomorskimi parlamentarzystami. Gośćmi spotkania byli szefowie obydwu trójmiejskich firm oraz pełnomocnik wojewody ds. autostrady A1.

Włodzimierz Ziółkowski, prezes Stoczni Gdynia, zaczął od stwierdzenia, że są pierwsze oznaki poprawy sytuacji zakładu. Jedną z nich jest wypłata pełnych wynagrodzeń, choć wciąż jest jeszcze sporo zaległości finansowych.

Do końca roku zwodowanych będzie 6 jednostek, na 6 trwają prace, na 6 kolejnych prace przygotowawcze. Dodatkowo w piątek podpisano kontrakty na 3 nowe statki – tak, że pracy nie zabraknie do końca 2005 roku.

Realizowany jest program restrukturyzacji firmy, a przygotowywany jest plan jej dokapitalizowania. Niezbędne jest również opracowanie modelu finansowania budowy statków.

– Obecnie mamy podpisane trzy umowy kredytowe z Kredyt Bankiem i poręczone przez Skarb Państwa – powiedział Ziółkowski.

Najwięcej problemów stocznia ma z koopernatami, a zwłaszcza z Zakładami H. Cegielski i Hutą Częstochowa. Szczególnie opóźnienia w dostawie silników z poznańskiej firmy sprawiają, że niektórzy armatorzy domagają się zakupu silników w innych firmach, tak aby jednostki były zwodowane w terminie.

Oznaki poprawy sytuacji firmy niosą za sobą także pewne niedogodności. Jak zauważył Ziółkowski, od razu pojawiają się naciski z zewnątrz od wewnątrz.

– Od wewnątrz naciskają związki zawodowe, aby regulować szybko wszystkie zaległości, od zewnątrz kooperanci, którzy mimo wcześniejszych umów żądają przyspieszenia płatności i grożą wstrzymaniem dostaw – mówił Ziółkowski.

Ewa Serocka, senator SLD, stwierdziła, że prezesowi Ziółkowskiego należą się podziękowania, za fakt, że w sytuacja stoczni zaczęła się poprawiać.

– Dlatego powinniśmy wspierać jego działania na każdym etapie i poziomie – powiedziała.

Z kolei Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos, przedstawił sytuację firmy. Po 7 miesiącach tego roku Grupa zanotowała zysk netto wysokości 165 mln zł. Rozpoczęła również proces konsolidacji, czyli włączenia trzech rafinerii z południa Polski: Jasła, Gorlic i Czechowic. Powołano już zespół restrukturyzacyjny, a w zarządach i radach =

nadzorczych rafinerii zasiadaja osoby związane z Grupą.

– Szacujemy, że konsolidację biznesową zakończymy do końca tego roku, natomiast kapitałową w pierwszym kwartale roku 2004 – powiedział Olechnowicz.

Dodał również, że rynek paliwowy południowej części kraju to 40 proc. ogólnopolskiego rynku. W 30 proc. należy on do PKN Orlen, a reszta do zagranicznych koncernów. Dlatego jednym z celów Grupy Lotos jest zagospodarowanie tego rynku m.in. poprzez przejęci stacji paliw południowych rafinerii. W sumie ma ich być 600.

Parlamentarzyści podziękowali Małgorzacie Ostrowskiej, posłance SLD i byłej wiceminister skarbu państwa, za wsparcie pomysłu budowania grupy kapitałowej przez Rafinerię Gdańską, co, jak mówi się nieoficjalnie, przypłaciła utratą stanowiska.

Poruszano również kwestię autostrady A1. Zbigniew Wojciechowski, pełnomocnik wojewody ds. autostrady, stwierdził, że jest umiarkowanym optymistą. Wciąż obowiązują ustalone wcześniej terminy, czyli podpisanie do końca września umowy koncesyjnej z GTC oraz rozpoczęcie prac na wiosnę przyszłego roku.

– Mogę jedynie poprosić pomorskich parlamentarzystów, aby głosowali za nowelizacją ustawy o autostradach oraz za ustawą paliwową. Ich brak, to po podpisaniu umowy koncesyjnej, jedyne przeszkody w budowie autostrady – powiedział Wojciechowski.

Źródło: Głos Wybrzeża

Author: jaszewski

Share This Post On

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *